Az Első Dunagőzhajózási Társaság korszerűsítési terve

Az első világháborút megelőző években a DGT arra a következtetésre jutott, hogy a sok apró, korszerűtlen bányából a termelés tovább nem fokozható. Az aknaüzemi és infrastruktúrája a közelbe telepített kolóniákkal lehetőségét jelentette annak a korszerűsítésnek, amely az elhúzódó magyarországi szénválság miatt a DGT termelési, előkészítési és szállítási rendszerének átfogó korszerűsítésére késztette.

[wp_ad_camp_1]

Ezen átfogó korszerűsítési tervét 1912-ben fogalmazta meg, melynek szellemi atyja dr. Jaroslav Jicinsky cseh-morva bányamérnök volt, a DGT pécsvidéki bányái igazgatója. A terv megvalósítására 1913-1927 között került sor. Általános jellemzője a mecseki szénbányászatnak, hogy a bányászat kezdetben – az akkori szállítási, technikai-technológiai és üzemszervezési hagyományoknak megfelelően – a szén teljes körű helyi felhasználására, a segédanyagok elállítására, önálló javító, sőt gépgyártó, kereskedelmi tevékenységre kényszerült/vállalkozott. Ez a folyamat a mecseki területen több-kevesebb különbséggel mindenütt így alakult, súllyal azonban a pécsi és komlói területen. (1945 után azonban az egyes, addig a  bányák kereteibe tartozó tevékenységeket sorra elkülönítették: a bányákat a széntermelésre szorították, belső kiszolgálásukat csak kisteljesítményű építő, javító, szállító szervezetek végezhették.)

Dunagőzhajózás

Dunagőzhajózás

Így érthető a következő jelenség: a széntermékek minőségével szemben támasztott, állandóan növekvő piaci igények kielégítése érdekében nagy súlyt helyezett a szénosztályozásra, majd hamarosan a szénelőkészítésre is. Rövidesen megkezdte a saját termelésű szénre alapozott koksz-, gáz-, brikett- és téglagyártást, a mészégetést. A társaság fokozatosan megkezdte a villamos generátorok telepítését, hogy biztosítsa a világítást, majd a gőzüzemű berendezések átállítását villamos hajtásra. A DGT belvárosi székházának átadásakor 34 km hosszú telefonhálózatot helyeztek üzembe az üzemek egymás és a vállalati központ közötti korszerű, gyors kapcsolattartás érdekében. A szénszállítás biztosítására saját tőkével kiépítette a Pécsbány-Üszög, Üszög-Mohács, Szabolcsbánya-Üszög közötti vasútvonalakat. A szénpiacok bővítéséhez a Pécs-Barcs-Nagykanizsa vasút építésében is érdekeltséget szerzett.