Napjainkban a nyelvtudás hatalmas jelentőséggel bír. Az igazán jól fizető állások zöme megköveteli a jelentkezőktől, hogy több nyelven is képesek legyenek – legalább társalgás szinten – beszélni.
Nem véletlen, hisz ezek a vállalatok sok esetben kerülnek kapcsolatba külföldi megbízókkal, és elengedhetetlen, hogy a projekten dolgozók bármelyike képes legyen tárgyalni a felmerülő problémákról. Ez egészen addig nem is jelent túl nagy problémát, amíg nem egy számunkra ismeretlen, teljesen új nyelvet kell elsajátítani. Ilyenkor aztán próbálkozhatunk autodidakta módon, vagy – munka után – járhatunk nyelviskolába, de a tapasztalat jó eséllyel mindkét esetben ugyanaz lesz. Mégpedig az, hogy felnőtt fejjel, hosszú évekkel – vagy évtizedekkel – magunk mögött hagyva az iskolapadot bizony egyáltalán nem egyszerű a nulláról megtanulni egy új nyelvet.
Nos, a helyzet az, hogy emiatt leginkább a már teljesen fejlett agyunkat hibáztathatjuk, hisz a gyerekek éppen azért tanulnak meg olyan könnyedén bármit, mert ők nem keresik automatikusan aaz összefüggéseket – mint amilyen egy nyelv esetében például a bonyolult nyelvtan -, hanem egyszerűen csak magukba szippantják a tudást. Ez persze leegyszerűsített magyarázat, ám dióhéjban tényleg ez az oka. No de akkor mit tehetünk, hogy megkönnyítsük a dolgunkat? Sokat segít a helyzetünkön, ha megpróbáljuk imitálni a gyermekkori körülményeket. Erre a legjobb módszer például a passzív hallgatás, azaz háttérzajként mintegy észrevétlenül szól az idegen beszéd, mi pedig – szinte a tudatalattinkkal – szép lassan felismerjük az összefüggéseket és a beszédhangokat. Ugyancsak fontos, hogy – eleinte legalábbis – ne nagyon törődjünk a nyelvtannal. Hallgassunk zenét, nézzünk filmeket a kiválasztott nyelven és próbáljuk meg csak ösztönösen tanulni, s a finom nyelvtani összefüggéseket ráérünk jóval később bemagolni majd. Végül, de nem utolsósorban, próbáljunk meg az esti órák helyett inkább reggel, vagy délelőtt a nyelvtanulással foglalkozni, ilyenkor ugyanis az agy sokkal fogékonyabb ezekre az új információkra.